Text: Elin Fagerberg

Vad hittar vi i burkarna och hylsorna det kommande året? Vilka trender 2019 kommer du bli mest nyfiken på? Här är de största trenderna inom det vi älskar så mycket – beauty.

Jag tycker att skönhetstrenderna våren 2019 känns extra spännande. De tar för sig och ber inte om ursäkt. Vi ser lite 80-tal, 70-tal men framför allt mycket av precis just nu. Korall lär bli vårens hetaste kulör. Det tackar jag inte nej till!

Precis som tidigare trendrapport så vill jag att du ska se trender som något kul. Inte som något måste. Inspireras och våga leka med produkter och färger! Trenderna 2019 handlar inte om att du ska konsumera ett överflöd av nya produkter. Utan att du kanske ska tänka annorlunda med de du redan har och öppna ögonen för något nytt nästa gång det ekar tomt i badrumsskåpet.

Hudvårdens största trender 2019
Med tanke på miljön går det inte längre att konsumera så som vi har gjort de senaste åren. Trots att svenskar lägger betydligt mindre pengar på hudvård än många andra länder är det dags att tänka om. Kvalitet kommer gå före kvantitet. Det betyder att vi går ifrån extremt långa hudvårdsrutiner till färre produkter med högre koncentrationer. 

Effektiva och ofta dyrare märken kommer öka. Jag hoppas att många konsumenter blir medvetna om att bättre produkter för det mesta är drygare och har högre koncentrationer av det vi verkligen vill ha på huden. Se till att du inte betalar dyra pengar för en tjusig burk med vatten, alkohol, parfym och förtjockningsmedel. Gå till din lokala hudvårdssalong och be en auktoriserad hudterapeut om hjälp och få experttips till just din hud. Individanpassad hudvård är det absolut bästa. Givetvis köper du hellre av din lokala expert som känner din hud än av enorma kedjor eller näthandlare. Felköp kostar mycket både för huden, miljön, plånboken och humöret.

Hudhälsa kommer fortsätta vara i fokus och vara viktigare än anti-age. En hälsosam hud gör automatiskt att det för tidiga åldrandet dröjer. Och varför skulle vi inte vilja visa en vacker åldrande hy? Vi kommer se fler varianter av snälla former av a-vitamin och syror. Vi vill ha effektiva ingredienser som inte retar. Minska inflammationer och lugna huden. En irriterad, överstimulerad eller inflammerad hud åldras snabbare. Hudens försvar är viktigt.

Probiotika har ökat enormt under 2018 och kommer fortsätta att göra det under 2019. Det kommer förmodligen bli lika vanligt med probiotika för huden som för magen. Esse var först men många märken som Exuviance och Kerstin Florian har hakat på trenden under 2018. Produkter som lovar att skydda huden mot luftföroreningar och miljögifter fortsätter också att öka stadigt.

esse_deep_moisturiser-804x1400
Esse Deep Moisturiser

Konsumenter kommer bli mer medvetna om vad som är i produkten. Det är svenska konsumenter redan väldigt duktiga på om vi jämför med andra länder. Vi går inte på så mycket lull-lull. Men vi kommer bli ännu bättre och företagen hakar på. Transparens är viktigt och det blir nu viktigare att berätta vilka ingredienser som är i istället för vilka ämnen de har valt bort (“…innehåller inte parabener, alkohol… bla, bla”). Vi vill också veta om ingredienserna kommer från etiska källor.

Hudvårdsrutinen kommer för ännu fler ses som en ritual och gärna innehålla både effektiva produkter, ansiktsmassage och kosttillskott. Det är helheten som avgör. Hudvårdsrutinen blir ett steg till inre ro. Det är en trend som jag hoppas att många hakar på. Det är betydligt viktigare än vilka produkter du använder. Sluta gnugga, behandla huden varsamt och låt hudvårdsrutinen bli ditt sätt att gå ner i varv.

Det kommande årets makeuptrender
Ooh vad kan vi vänta oss för tjusiga makeupprodukter och trender 2019? En hel del. Minst sagt.

Vi vill ha mycket glow men går lite ifrån skimmer och tittar istället lustfyllt mot glans. Linda Hallbergs Infinity Glass Primer fixar biffen för både kindben, ögon och läppar. Fräscht!

Vi kommer förmodligen älska lätta färgade dagkrämer, lätta highlighters och finkornigt puder.

En bra hudvårdsrutin gör det enklare att få till en transparent look på huden. Gärna i kombination med en färgglad, kreativ och långt ifrån perfekt ögonmakeup. Hejdå Instagram-perfektion! Du är tråkig!

Ögonmakeupen bjuder på flera höjdare. Nyanser som påminner om vattenfärger känns fräscht och kul. Men också neon som jag är supersugen på! Låt då gärna en färg synas i taget för mest effekt. Glittriga ögonlock och gärna i grafiska former, kanske med ditlimmade paljetter eller andra applikationer är roligt och gör dig snabbt festfin. Metallic är stort i vår. Gärna den typen som ser ut som folie. Det fixar du genom att fukta penseln när du använder en metallicskugga eller lösa pigment/skuggor. Det körde jag jämt för 10-15 år sedan med FACE Stockholms lösa skuggor men nu börjar jag bli sugen på det igen.

För dig som gillar sotning så behöver du inte vara orolig. En snygg sotning funkar alltid. Men annars ser vi gärna annorlunda appliceringar av ögonskugga. Ögonskugga används mindre för att framhäva ögats form och mer för att framhäva en look.

ss18_milan_byblos_hires-934x1400
MAC för Byblos. NEON! En av mina favoriter bland alla trender 2019. Här som block.

ss18_newyork_d-lam_hires-933x1400
MAC för Derek Lam – metallic och glans. Jag älskar!

Bronspudret är tillbaka! Men vi kan väl erkänna att få slutade med det..? Likaså kastanjevatten i nya former och uppdaterade brun-utan-sol.

Läpparna då? FÄRG! Glada bjärta kulörer som korall och cerise. Eller mer power som klassiskt rött och bärigt.

Brynen får gärna vara råa och fixade. Förutom att fylla i dem och fluffa till dem med till exempel Benefits Gimme Brow är mitt bästa tips att färga brynen för att få med alla småfjun. Det gäller framför allt dig som är blond, mörkblond eller rödhårig då vi har en tendens att ha många små ljusa fjun som inte syns.

Parfymtrender 2019
Indiemärken och gärna exklusiva sådana fortsätter sin banbrytande bana in i det kommande året. Vi vill hitta unika dofter och undviker topp-tio-hyllan. Vem vill dofta som alla andra? Testa dig fram för att hitta din signaturdoft. NKs nya doftsalong är ett hett tips för att hitta unika dofter. Jag tror också att vi kommer se fler dofter i annan form än den klassiska flytande. Till exempel vaxer eller balms. Perfekta för att ta med i handväskan och bättra på!

Kuriosa: The Body Shop lanserade dofter i stiftform för typ 20 år sedan. Jag köpte ett parfymstift till min lilla mormor som alltid envisades med att det var ett cerat och hade det på läpparna…

Hårets trender 2019
Oh, det här kommer jag återkomma mer till. Men för att fatta mig kort. Den låga knuten, höööööga tofsen, de utkammade lockarna, bobben, gardinlugg, beachiga vågor a la LA, kort lugg och roliga accessoarer.

Jag är mest sugen på gardinlugg och roliga accessoarer. Vad lockar dig?

Kastanjebrunt, koppar, ljusblond, choklad, lila och jordgubbsblond är några av de hetaste färgerna.

SEB_DA_KV_07.jpg
Den här vackra frisyren och färgen stämmer väl in på flera trender 2019. Foto: Sebastian

Miljöfrågor och ansikten utåt
Miljön fortsätter som väl är att engagera. Vi kommer förhoppningsvis se mindre och smartare emballage till förpackningarna. Men jag tror också att många företag kommer slå an på miljötrenden för egna ekonomiska intressen och inte för att rädda världen. Precis som med så mycket annat inom skönhet behöver vi vara skeptiska. Som jag nämnde längre upp blir ingrediensers ursprung än mer viktigt. Både ur miljösynpunkt men också om till exempel en växt är odlad och skördad etiskt. Vad blir bäst, ett ekologiskt ämne från Himalaya eller ett icke ekologiskt ämne från Dalarna?

Tillhör du dem som också blir glad över att se en mörkhyad, asiatisk, äldre kvinna eller till och med man som ansiktet utåt för en skönhetskampanj? Snart blir det förhoppningsvis en självklarhet och inte bara ett statement. Skönhetsvärlden blir mer inkluderande. Men inte för de (oss) med funktionsvariation. Där är vi inte än.

Följ Elins skönhetsblogg för fler uppdateringar.

Detta är ett blogginlägg.
Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.