Text: Felicia Pirgaip

Att sola säkert innebär att veta hur du ska smörja dig! Veta hur en solkräm fungerar och vikten av att faktiskt skydda sig mot solen. I det här blogginlägget kommer jag reda ut en del begrepp kring solskydd och hur de funkar.

fashion-985556_1920

Under vintern utsätts vi för ytterst lite UV-ljus eftersom det dels är mörkt större delen av dagen, vi har mycket kläder på oss och vi vistas i regel mycket mindre ute. Dessutom kan kroppen inte ta upp ljuset och omvandla det till D-vitamin under de mörkaste månaderna. Detta innebär att vårat eget skydd mot UV-strålarna är minimalt aktiverat. Sedan 1992 är UV-strålning klassat som cancerframkallande i den högsta riskkategorin.

Så när sommaren och våren behöver vi vara försiktiga med exponeringen av solens strålar på vår hud. Eftersom UV-strålarna ger upphov till hudcancer, men även bryter ner kollagenet i huden som gör huden slät. Nedbrytningen av kollagenet betyder att vi blir rynkigare och får en slappare hud. För att förhindra risken för hudcancer och minimera rynkornas uppkomst rekommenderas daglig användning av solskydd under sommaren när du befinner dig utomhus.

SPF står för Sun Protecting Factor och siffran efter berättar hur mycket av UVB-strålarna som släpps igenom skyddet. Det innebär att ett solskydd med endast märkningen SPF skyddar mot UVB-strålning. Men EU har satt som regel att i förhållande till UVB-skyddet måste 33% skydda mot UVA-strålningen. SPF:et säger hur länge du kan vistas i solen med solskydd, men det är också då viktigt att veta vilken hud man har enligt Fitzpatrick-skalan. För exempel kanske du har en väldigt ljus hud och klarar dig ca 10 minuter i solen utan att bränna dig. 10 minuter x SPF 30 = 300 minuter. Med solskyddsfaktor 30 kan du alltså klara dig i ca 5 timmar i solen med SPF30. Detta om du använt den mängd som du bör smörja dig med, alltså ca en handflata full till hela kroppen.

UVA-strålningen är den strålning som kan tränga ner lättast genom ozonskiktet och är den strålning som är minst energirik och motsvarar ca 95% av solen strålar. Solarier innehåller endast UVA-strålning och har en ökad kraft på mellan 30-50% än vad solen ger.

UVA-strålningen är den strålning som kan tränga djupast ner i huden och tillfoga störst skada utan att vi märker det, eftersom vi inte bränner oss av UVA. UVA-strålningen orsakar förtidigt åldrande och nedbrytningen av hudens kollagen, som orsakar photoaging – alltså ljusåldring. Vi blir riktigt rynkiga av för mycket UVA-strålning. Det är även UVA-strålningen som gör pigmentet i vår hud mörkare och kan tyvärr bryta ner vårt D-vitamin i huden.

UVB-strålning är den strålning som orsakar brännskador, solbränd hud och skadar huden mer direkt. Men UVB-strålningen kan även den ge upphov till hudcancer och solrelaterat åldrande.  Det som är positivt för UVB-strålningen är att den aktiverar produktionen av D-vitaminet i huden, vilket är en livsnödvändig vitamin för kroppen. UVB-strålningen gör även huden tjockare och aktiverar vårt eget skydd mot solens strålar, men detta på bekostnad av att vi blir rynkigare och grövre i huden.

Så hur gör jag då för att skydda mig? Använd solskyddsfaktor med märkningen SPF och UVA gärna i de högre sifforna eftersom att vi i regel är dåliga på att smörja oss.

Använder du SPF 30 men inte tillräckligt mycket får du en roten ur effekt och får således bara SPF 5.

felicia_solskola_SHR

Med den här matnyttiga informationen vill jag önska dig en solsäker sommar på många sätt och vis!

Detta är ett blogginlägg.
Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte SHR.

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.