Det finns två tillfällen då jag önskar att jag vore man. Det ena är när man är sådär superkissnödig och närmsta toalett är flera mil bort och det andra är när det är dags för rakning av kroppsbehåringen. Jag är rätt förskonad när de gäller hårväxt till skillnad från andra, men det är ändå en tidskrävande och jobbig, never endning story.

Många kvinnor har tröttnat på sin hårväxt och kommer till mig på kliniken, i hopp om att slippa tänka på allt vad rakning och vax heter för all framtid.  I de flesta fall rekommenderar jag dem att prova laser eller IPL för att bli av med sina oönskade hårstrån. Att reducera hårväxt med denna teknik har ökat enormt de senaste tio åren och resultaten blir väldigt bra, speciellt på områden där hårstråna är mörka och grova.

Hårstråets färg och kvalitet har stor betydelse för att metoden ska fungera. Ljuset från laser – eller IPL söker sig till färgämnet (melanin) i hårstråt, där ljuset absorberas och omvandlas till värme. Det blir 70 grader i hårsäcken och på så sätt tar vi död på hårroten så den inte kan producera nya. Vid behandlingstillfället måste hårstråt vara i den telogena fasen, alltså både ha kontakt med hårroten och ligga ovanför hudytan. Alla hårstrån är inte i samma fas, vilket betyder att behandlingen måste upprepas vid flera tillfällen, med fyra till åtta veckors mellanrum beroende på område.

Antal behandlingar som bör göras är väldigt individuellt. Områden som bikinilinje, armhålor och underben kan behöva färre behandlingar än exempelvis ansiktet.  Även det önskade resultatet styr, då en del känner att det bara vill få bort lite grann, medan andra vill satsa på att bli helt hårfria. Ju mer de vill ha bort, desto fler behandlingar krävs. Det går inte att göra behandling i förebyggande syfte, utan fungerar bara på hårstrån som är i växande fas.

När jag gick min utbildning på S:t Eriks  hudvårdsutbildning, pratade vi bara om diatermi som den det enda sättet att bli kvitt sin oönskade hårväxt permanent. Jag gjorde sen praktik på ett ställe där de enbart sysslade med diatermi och minns att jag tänkte redan då   – det måste finnas ett smidigare sätt för detta. Fyra år senare utförde jag min första hårborttagningsbehandling med IPL. En bikini som med diatermi tog flera timmar, gjorde jag på 15 minuter.

Det finns en nackdel med laser och IPL när det kommer till hår. Den kan inte behandla ljusa eller gråa strån. En del strån kan i vissa ljus vara mörkare, men hårstråt måste vara tydligt mörkt enda ner i hårsäcken. En del frågar om det går att färga stråna mörkare inför behandling, men tyvärr är det ingen lösning.

En yta som ska behandlas med laser – och IPL måste vara helt slätrakad. Detta för att hårstråt inte ska ligga och bränna på hudytan. Därefter, lite beroende på maskin, appliceras en kontaktgel, för bättre kontaktyta och lite kyla. Ljusprisman trycks sedan mot huden och ger ifrån sig ett ljus. När ljuset träffar hudytan känns det som ett nålstick och området blir varmt, men det är övergående. Efteråt kan området vara lite rött och hårsäckarna kan svullna upp, likt efter vaxning.

Vissa av hårstråna växer ut som vanligt efter några veckor. Drar man lite lätt i dem med naglarna, släpper de från hårsäcken. Efter ett antal behandlingar kan området vara fritt från hår upp till åtta veckor. De kan också försvinna fläckvis, så har man ett område exempelvis bröst på män, där det bara vill tunna ut mängden hår, kan det lätt se ojämnt och fläckigt ut.

Inför en denna behandling, gäller samma restriktioner som inför  andra laser – och IPL – behandlingar. Ingen sol innan, eller efter på ca fyra veckor. Mellan behandlingarna kan kunderna raka och klippa stråna, men inte vaxa eller plocka. Har de ryckt dem, finns det inget strå i hårsäcken när de ska behandlas och vi måste då vänta ytterligare ca fyra till sex veckor innan vi kan behandla igen.

När jag konsulterar mina kunder är jag noga med att inte ge några garantier, eller lova att de bara behöver göra ett visst antal behandlingar. Jag vet av erfarenhet att exempelvis ansikte hos kvinnor kan vara svårt att få helt fritt från hår, då det kan vara en hormonell bakomliggande orsak. Män får med åren mer hårväxt, speciellt på ryggen. De kan ha varit hårfria hela sitt liv och sen när de passerat 40, kan hårstråna på ryggen och axlar börja växa. Det är också en hormonförändring som jag med lasern kan styra över. Det jag däremot kan lova är att det kommer att bli mindre hårväxt, men inte med hur mycket.

Eftersom det tar ett antal månader innan resultat börjar visas, brukar jag rekommendera att börja redan på hösten om du vill vara hårfri till sommaren. Det är inte fel att börja nu, men du hinner inte med många behandlingar innan sol och bad. För er som aldrig prövat denna behandling, bara lekt med känslan av att kunna skippa packa ner rakhyveln i väskan på semestern. Visst det kostar en del, men hur mycket pengar har vi inte och kommer lägga ner på rakartiklar. Jag kan varmt rekommendera denna behandling.  Varför inte satsa på en hårfri beach 2013?

Vill ni läsa mer av mig tills vi hörs igen, klicka på min blogg www.hannarobinell.se