Jag tänkte bjuda er på en intervju med en av branschens kunnigaste och mest respekterade personer. Hon har en enorm erfarenhet, flera prestigefulla titlar inom hudvård och en karriär i bagaget som heter duga. Jag pratar om Anna-Maud Ericsson eller ”Mrs Kanebo”, som hon kallas i branschen. Anna-Maud är kvinnan som en gång i tiden tog Kanebo till Sverige och den person som har gjort märket till vad det är idag. Nämligen ett av Sveriges största och mest prestigefulla märken inom selektiv hudvård och makeup.

Anna-Maud är och har varit en viktig person för mig under många år. Hon har varit min chef då jag arbetade på Kanebo och nu är hon min mentor och en viktig del i mitt dagliga arbete som hudterapeut.

Kolla in min intervju med Anna-Maud där hon delar med sig av sina bästa tips, tankar och vad hon anser krävs för att lyckas i hudvårdsbranschen. Enjoy!


1. Berätta lite om din bakgrund?

Allt började med en utbildning till hudterapeut på St Eriks Gymnasium. Jag fick snabbt efter utbildningen jobb på en salong på Östermalm där jag var ett tag och testade på arbetet som hudterapeut.  Att jag älskade detta yrke var det inget tvivel om. Efter något år som anställd bestämde jag mig för att jag ville starta eget så jag tog och kompletterade upp med en utbildning i ekonomi. En viktig del i jobbet som egen och för att lyckas är att kunna hantera sin ekonomi. Jag öppnade sedan min egen salong, med frisering, hud-, kropp-, manikyr, pedikyr, epilation, medicinsk fotvård och parfymeri.  Jag utbildade mig i lymfmassage, syrebehandlingar, kroppsskulptering med maskinell hjälp för att kunna erbjuda mina kunder de absolut bästa behandlingarna.  Jag samarbetade en hel del med plastikkirurger, kuratorer på sjukhus, dermatologer m.m.  Det är viktigt att se möjligheter till olika samarbeten som ger synergieffekter när man är egen. Man måste alltid hålla ögonen öppna och vara lyhörd för olika saker som kan gynna ens verksamhet. Jag lånade även ut mig själv som makeup och hudvårdsexpert till ett stort varumärke under en period. Jag ville ha alla utbildningar man kunde ta som hudterapeut, så jag tog även mästarbrevet som en av de första i Sverige! Jag har även arbetat med utbildningsfrågor på SHR, som klubbmästare, med SHR journalen och även suttit i styrelsen i många år. Tog också specialutbildningen från Uppsala Universitet som Hudhygienist.

2. Du och din man tog Kanebo till Sverige för många år sedan. Berätta lite om det och vad som vad var nyckeln till er enorma framgång med Kanebo?

När jag och min man Kent Lökke startade Scandinavian Beauty Line AB började vi importera Kanebo för parfymerier, varuhus, kedjor och salonger. Vi öppnade även Kanebos första taxfree. I verksamheten hade vi även distribution och utbildning för kosmetisk tatuering, utbildning och distribution av permanenta lösögonfransar, utbildning av permanent uppböjning av ögonfransar, vilket vi var först med i Skandinavien. Förutom Kanebo har vi även varit distributör av spamärket Phytomer, dofter som s.s Royal Copenhagen, Arcade, Carolina Herrera, Donna Karen, Lolita Lempicka m.m.

Jag och Kent fick agenturen för Kanebo sommaren 1984. Men redan 1980 hade jag hört talas om de japanska märkena som var 15 år före övriga världen på hudvård. Den person som talade om dessa märken var Kate Watz, efter det att hon kommit hem från en Cidesco kongress i Japan. Kent som då jobbade för ett japanskt handelshus frågade sin japanska sekreterare och övrig kvinnlig personal vad de tyckte. De nämnde diverse märken bl.a. Kanebo, precis som Kate gjort. Jag förstod snabbt att det var något alldeles speciellt med detta märke. Jag reste till Paris och köpte med mig hem både Kanebo och Shiseido, börja testa dessa på var ansiktshalva och Kanebo vann mitt hjärta. Vi bestämde oss för att vi ville lansera Kanebo i Sverige och började bearbeta japanerna. Det var trögt och vi fick inte så mycket gensvar i början så vi tog också kontakt med Shiseido, som vi ansåg var bra mycket bättre än Europeiska och Amerikanska märken. Shiseido var intresserade, men jag var kär i Kanebo´s historia, filosofi, sortiment och upplevelsen av produkterna. Tillslut fick vi agenturen för Kanebo i Sverige och vi börja bearbeta marknaden.

Vi hade helt tomma fickor och gjorde allt själv. Vi jobbade dag och natt med att försöka etablera Kanebo som varumärke. Kanebo hade en annan filosofi, andra ingredienser och ett helt annat sätt att praktisk jobba med kunden än vad många andra märken hade. Detta var nyckeln till att alla butiker och salonger vi öppnade i blev en succé.  Jag var ute i salonger och butiker, och gjorde shiatsu massager, makeuper, utförde hudanalyser och på kvällar tränade jag personalen, på dagarna sålde jag in märket till nya kunder. Jag tog kontakt med alla tidningar som fanns, jobbade med modellgrupper, var delaktiga på modemässor där jag gjorde analyser, massage, shiatsu och makeup på konsumenter. Jag jobbade och reste med Björn Axens hårshower i Sverige. Det var slit och fantastiskt roligt så klart också. Vi tog också traditionen från Kanebo Japan till Sverige att jobba med äkta Beauty Advisers direkt sända från Japan att jobba på varuhusen. Jag lade extremt mycket vikt på utbildning av våra kunders personal för att jag vet att kunskap är ett av de viktigaste vapnen för att lyckas, vad än man gör.  Det var också viktigt att vår första diskpersonal skulle vara asiatisk, det japanska skulle genomsyra diskar och marknadsföringen, speciellt de tio första åren.


3. Vad tycker du är det viktigaste att tänka på om man går i tankar på att ta in ett nytt hudvårdsmärke till Sverige?

Det man måste tänka på är i vilken nisch det finns utrymme för ett nytt märke? Superexklusivt, exklusivt, övre medel eller undre medel, billigt eller superbilligt? Det andra att det måste finnas en bra intressant historia bakom. Att filosofin är bra viktigt och att produktmixen passar skandinaver. Man bör också fundera igenom vilka distributionskanaler eller kanal man vill fokusera på. Man bör säkerställa att märket verkligen ÄR BRA. Med det menas att det syns, känns och ger resultat samt att producenten har en stor källa att hämta kunskap ur så man kan skapa sitt eget språk mot konsument.


4. Du är ju en av de absolut mest respekterade kvinnorna i hudvårdsbranschen i Sverige och har varit under många år. Om man vill göra karriär i hudvårdsbranschen precis som du gjort. Kan du ge tre goda råd som man bör ha med sig enligt dig?

Man måste ha ett oändligt tålamod, inget bygger upp sig själv. Man måste ständigt läsa och lära in all kunskap om märket, för att kunna utnyttja det rätt och alltid ha alla svar till alla som har frågor. Man måste hitta nya vägar att nå säljkanaler och konsumenter, ha fantasi och våga prova nytt och tro på sin magkänsla.

5. Kan du avslöja några av dina bästa knep för att behålla huden så fin som du gjort?

Inget är bättre än BRA hudvård, din struktur på huden kan man aldrig lyfta bort med en plastikoperation, tänk på det. Välj rätt produkter efter årstid. Välj aktivare efter 30-35 års ålder. Somna aldrig utan din kvällsritual med dubbelrengöring och hela hudvårdsprogrammet. Gå alltid upp på morgonen och gör din morgonritual med noggrann rengöring och rätt produkter för dagvård och skydd. Bästa skyddsbarriär mot smuts och solljus är foundation. Vill du sola välj då i stället solkräm ovanpå din dagvård.

6. Har du några produkter som du inte kan leva utan? Vilka?

Mitt bästa knep för att behålla huden fin länge, är att verkligen lyssna och förstå din hud.  Jag tvättar mig noga varje kväll med Cleansing Oil och gör sedan rent på djupet med Milky Soap från Kanebo. Därefter använder jag rikligt med lotion, minst en matskeds mängd av Premium Lotion från Kanebo. Ett absolut måste för mig är ett serum från Transderma. Jag använder Transdermas serum C dag som kväll och därefter Premium The Emulsion. Världens bästa ögonkrämer gör La Prarie tycker jag.  Jag använder nu på sommaren Eye Contour Cream från dem.  Glöm heller aldrig kroppen, La Prarie Cellular Body Emulsion är helt ljuvlig.  Dessutom gör jag så klart peeling och då väljer jag Dermalogica Daily Microfoliant och som ansiktsmask Kanebos Lifting Peel-Off mask.

7. Vilken del i hudvårdsrutinen anser du är den viktigaste och varför?

Alla delar är viktiga i hudvården och huden är ett komplext organ som växer snabbt men lätt bryts ner. Därför behöver huden mycket fukt och näring kontinuerligt. Huden tar även emot smuts, bakterier, avgaser och solljus. En noggrann rengöring och skydd till huden är a & o.


8. Till sist vad för typ av produkter drömmer du om att prova som du ännu ej testat?

Jag drömmer om att det kommer mer koncentrerade ämnen till Europa, som kan appliceras genom att man tillför huden ett liqiud medel och sedan applicerar en formula med detta högkoncentrat av djupgående ämnen.  Produkter som är mera hudnära än dagens och som sedan verkar under lång tid så cellförnyelse och hudfunktioner går på 100% även på hud över 50 år. Behandlingarna skall göras på salonger eller hos dermatologer, så vi slipper ligga under skalpellen.

Kram

Annica