Text: Nathalie Koverman

När jag var yrkesverksam hudterapeut slogs jag ofta av hur sällan man mötte kunder med fet hudtyp. De som hade en rikligare talgproduktion var ofta yttorra och känsliga av yttre faktorer såsom väder, vind, inomhusmiljö och användning av uttorkande produkter. Ändå kan jag själv längta efter ”gnisslig” hud efter rengöring och slarvar ibland med rikare mjukgörare till vinterhalvåret. Min arbetserfarenhet säger mig att alla hudtyper tjänar på fukt, fukt och åter massa fukt och med åldern har jag även insett att lite näring på det passar mig och många andra. Sedan jag börjat slösa med fukten och introducerat oljebaserade eller oljeblandningar i min hudvårdsrutin har jag märkt ett flertal positiva effekter;

  • Mindre torrhetslinjer. En rikare mjukgörare gör att fukten inte dunstar lika lätt, även efter långa arbetsdagar framför dator i torr, uppvärmd inomhusmiljö
  • Acneutslag läker ut snabbare och comedoner uppstår mer sällan. ”Lika löser lika” och med rätt fett (näring) blir vårt sebum mer lättflytande vilket är en faktor som kan motverka tilltäpptheter.
  • Hudbarriären känns smidigare och huden känns bättre rustad för avancerad hudvård. Syramanteln är beroende av hudens sebum och att torka ut huden rubbar därmed denna.

Däremot kan rika krämer och oljor kännas tunga på huden, vara besvärliga som makeupunderlag och vissa upplever att de kan medföra comedoner och milier. Lösningen är en lättflytande olja med små molekyler som absorberas lätt av huden och inte känns trögflytande. Squalen är en naturligt förekommande organisk förening som produceras av männsikor och djur, men som även återfinns i vegetabiliska oljor i ris, amarant, vetegroddar och oliver. Har du därför hört talas om att squalen utvinns ur hajlever så ja, det kan man men då kallas det squalan och i kommersiella bruk är detta mycket ovanligt.

haj

Squalenet påminner om talg eftersom vårt talg (sebum) i sig består till viss del av squalen. Effekten blir lite ”Hej kompis, dig känner jag igen!” och så kan produkten krypa längre ner i huden och ta med sig gottiga grejer, exempelvis A-vitamin. Samtidigt kan talget lättare komma upp och ut genom talgkörtelmynningen där det spelar en viktig skyddande funktion istället för att täppa igen och låta propionibakterier gro. Win-win! Dessutom påskyndas reoaration och antioxidanter tillförs.

Min favoritprodukt är TVÅLs Golden Olive Face Serum vars squalen utvinns ur oliver och passar alla hudtyper, inklusive (den sällsynta) feta. Den känns inte fet eller kladdig alls och jag använder den både under mjukgörare eller ensam.

serum

blogg oliv

Squalen används även i vissa vaccin och i kosten skyddar den mot cancern. Gör gott, smakar gott alltså så ringla lite olivolja över salladen och smörj insidan lika väl som utsidan! Och tipsa kunder om en rikare kräm eller olja att komplettera sin vanliga rutin med. Då erbjuder du som auktoriserad hudterapeut säsongsbetonad, uppgraderad, skräddarsydd hudvård med bättre resultat samtidigt som du ökar merförsäljningen!

SHR – den självklara branschorganisationen för alla hudterapeuter.
Vi står för lärande, kvalitet och status.